Under första sändningen av Insikstdagen Digi ställde
tittarna flera intressanta frågor i chatten. Här har vi samlat några av dem och
fått svar från våra experter.
1. Med tanke på vad GodEl har gjort, skulle vi som verkar i andra branscher
kunna göra motsvarande? Och hur övertygar man till exempel en styrelse och
ägare att avstå från att ta ut vinst?
GodEl är ett unikt och disruptivt företag, och
affärsmodellen kan vara svår att applicera på andra företag. Men oavsett
bransch kan alla visa ett genuint engagemang för att bidra till en bättre
värld. Det finns många exempel på företag som hittat långsiktiga samarbeten med
ideella organisationer, baserat på sitt företags kärnvärden eller målgrupp.
Exempelvis har BMW samarbetat med Barncancerfonden för att bidra med pengar
till forskning, och Synsam har samarbetat med Generation Pep för att stötta
barn inom idrott.
Några tips:
- Börja
i liten skala.
- Skapa ett tydligt och kommunikativt koncept för att nå ut till både marknaden och interna intressenter.
- Visa hur initiativet bidrar till företagets övergripande mål, vare sig det handlar om försäljning, varumärkesbyggande eller medarbetarengagemang.
- Satsa långsiktigt och håll ut över tid.
Ett alternativ kan
vara att ansluta företaget till exempelvis One Percent for the Planet och sedan
välja en passande samarbetspartner. Alla kan inte göra allt, men många kan göra
lite mer – och det gör stor skillnad!
2. Hur vet man vilken position man som företag har idag?
För att veta din nuvarande position behöver du
först identifiera vilka konkurrenter du har. När du vet vilka dessa är, bör du
undersöka hur din målgrupp uppfattar ditt företag i jämförelse med
konkurrenterna. Ta reda på vad ditt företag presterar bra respektive mindre bra
på, och jämför med branschens genomsnitt. Detta ger en tydlig bild av din
företagsposition.
Vi rekommenderar
också att genomföra en drivkraftsanalys, där du undersöker vilka parametrar som
är viktigast för dina kunder och vilka som driver köpbeslut. På så sätt kan du
enkelt prioritera dina insatser efter vad som verkligen spelar roll för kunden.
3. Kan man se över den interna kulturen samtidigt som man startar ett
varumärkesarbete, eller finns det en tågordning?
Ett varumärkesarbete bör alltid börja inifrån
organisationen och i samband med det ser man också över den interna kulturen.
Så med andra ord är det ett av de första stegen i ett varumärkesarbete.
4. Är AI, i det här sammanhanget, förbehållet konsulter/reklambyråer eller
kan det vara hjälpmedel också för oss som kund?
Verktygen är precis lika användbara för dig som
kund! Om du är ny på det här med generativ AI rekommenderar jag att skapa ett
ChatGPT gratiskonto. Med ChatGPT kan man lösa en rad olika
arbetsuppgifter som kommunikatör – allt från idégenerering och bollplank till
strategi och textproduktion.
10 tips hur du smartare kan arbeta med AI >
5. Vilka AI verktyg rekommenderar ni att använda för innehållsproduktion?
Utöver ChatGPT arbetar Maniola framför
allt med Midjourney för att skapa AI-bilder. Det är det överlägset
bästa verktyget inom sin kategori. Här finns tyvärr ingen gratisversion att
testa, utan verktyget kostar från $10/mån.
ElevenLabs är bra för voiceovers. Vi testar Runway en del, men upplever att text till
video-modellerna fortfarande har en del utveckling kvar innan det blir riktigt
användbart.
6. Hur hanterar man upphovsrätten för bilder som AI-plockar ihop? Finns AI
-bildgenerator som har gratistjänster. Hur tar man
betalt för det ut mot kund?
PRV har väldigt bra information om upphovsrätt
på AI-bilder! För att summera: man har inte upphovsrätt på 100 %
AI-genererat material. Däremot har man användarrätt, vilket gör att man kan
använda bilderna som man vill. Detta ska man dock dubbelkolla i verktygets
policy.
Att prompta fram bra AI-bilder är en kreativ kompetens som man kan ta
betalt för precis som man gör för andra digitalt skapade bilder eller
illustrationer.
Lär dig mer om AI här >
Har du fler frågor? Kontakta oss gärna!
Sebastian Thelin, varumärkesstrateg Roxx Insikt >
Julia Jonsson, produktionsledare Roxx Insikt >