Har du nån gång handlat på Synoptik? Då har du med all säkerhet lämnat butiken med dina nya glasögon eller kontaktlinser i en liten påse, ihop med det senaste numret av Synoptik Magazine.
Relationen mellan Synoptik och Roxx inleddes 2017, när optikkedjan nappade på erbjudandet om att producera en annonsfinansierad kundtidning.
– Vi hade internt diskuterat behovet av något att kunna dela ut i våra butiker, en kommunikationsväg för att hålla kontakten med våra kunder. Så när Roxx presenterade idén bestämde vi oss för att testa direkt, berättar Marielle Wernoltz, Marketing Manager på Synoptik.
Tidningen, eller magasinet, trycks i ett lite mindre format som kallas G5, samma format som de uppskattade tidskrifterna Filter och Offside använder sig av.
– Formatvalet grundade sig i att vi ville att magasinet skulle få plats i våra kundpåsar. Vi skickar med ett exemplar till alla som handlar hos oss, så magasinet blir en del av hela kundupplevelsen. Det mindre formatet bidrar också med en känsla av exklusivitet, och är dessutom väldigt behändigt att läsa.
Roxx underlättar vardagen
Allt började med magasinet, men med tiden har samarbetet mellan Synoptik och Roxx utvecklats till något som mer liknar en komplett ”produktionsbyrå on demand”.
Bland slutförda projekt hittar vi allt från kampanjer i sociala medier till mässkoncept, annonser, foldrar, webbplatsskisser och butiksvepor.
– Vi byggde snabbt en jättebra relation med vår formgivare på Roxx, vilket ledde till att samarbetet utvidgades. Vi är enormt nöjda med flexibiliteten som Roxx har kunnat erbjuda. Den måste vara unik i branschen, säger Marielle Wernoltz och fortsätter:
– För oss har det varit en superfördel att få jobba med i princip samma team hela tiden. Vi har en otroligt smidig och dynamisk process tillsammans med Roxx, och vi har utvecklat magasinet kontinuerligt – sett till såväl innehåll som formgivning och papperskvalitet. Som kund finns det inget bättre än en samarbetspartner som underlättar ens vardag.
”Roxx har en förmåga att förenkla uppdragen och hitta rätt med bara en enkel brief.”
Marielle Wernoltz, Marketing ManagerUppdraget
Sedan 2017 producerar Roxx Synoptik Magazine med två utgivningar varje år. Därutöver hjälper Roxx även till med exempelvis annonser, animationer, digitala kampanjer, foldrar, skisser och idéarbete.
Om Synoptik
Synoptik är en ledande aktör inom optikbranschen i Sverige och har varit experter på optik sedan grundandet 1931. Genom ett brett sortiment av kvalitetsbågar, kontaktlinser och solglasögon – samt med ett passionerat engagemang för ögonhälsa, såväl i Sverige som i övriga världen – har företaget tagit en unik plats bland landets optikkedjor. Synoptik står för kvalitetsoptik som alla kan ha råd med.