Anna Bellman är en av
Sveriges mest anlitade moderatorer och föreläser om kommunikation, relationer,
samarbete och ledarskap. Kanske sitter hon inne på nycklarna som gör dig till
en bättre och mer kommunikativ ledare?
– Jag brinner för samtal som
vågar utmana och fördjupa, för kommunikation som leder till nya insikter och
perspektiv, och att ge människor verktyg för hur de kan stärka sig själva och
verkligen nå fram till andra.
Vilka är de vanligaste
frågorna du möter, kopplat till ledarskap och kommunikation?
– Jag märker en stor osäkerhet
hos många kring hybridlandskapet vi numera befinner oss i. Många undrar: Hur
får jag med mig alla medarbetare, nu när så mycket sker helt eller delvis digitalt?
– En stor utmaning för många är
att veta om de verkligen har nått fram med sitt budskap. På det temat finns det
en bra undersökning som visar att 72–80 procent av alla problem på en arbetsplats
beror på kommunikation och relationer som inte fungerar. Och det är inte så
konstigt, eftersom det oftast är det mjuka – relationerna och kommunikationen –
som är svårast att hantera på en arbetsplats.
Vad är viktigt att tänka
på som chef när det gäller kommunikation?
– Att man är riktigt tydlig.
Att gärna använda olika kanaler och tillvägagångssätt för att få ut budskapet –
och att alltid se till att upprepa det, flera gånger. En annan otroligt viktig sak
som många missar är att stämma av kommunikationen för att undvika missförstånd
och missuppfattningar. Alla är olika och tolkar utifrån sina egna perspektiv,
det är bra att ha med sig.
Vad innebär innovativ
kommunikation för dig?
– Det finns enorma
möjligheter idag, tack vare tekniken, men det absolut viktigaste är
medvetenheten. Vi tror ofta att kaffemaskinen är en bra plats för avstämningar,
men undersökningar visar precis tvärtom. Däremot finns det mängder av digitala
verktyg som underlättar avstämningar, för alla.
– I dagens samhälle utgår vi ofta
från en extrovert norm där vi ska ta för oss och exempelvis räcka upp handen i
möten, men tack vare olika verktyg finns det stora möjligheter att även inkludera
introverta medarbetare på ett bättre sätt. Förberedelse och genomförande är
viktigt, och multitasking är en stor fiende. Strukturer och mötespolicys
hjälper oss ofta att vara bättre förberedda, och leder i förlängningen till
effektivare möten.
Hur ska mindre och
medelstora företag ta sig an det digitala kommunikationslandskapet?
– Här tror jag att det är
viktigt att bestämma sig för ett fåtal insatser och ägna sig åt dem med
ihärdighet. Fokusera på en kanal, en vald frekvens och några få budskap.
Involvera och engagera medarbetarna för att skapa trygghet i organisationen.
Undvik att bli en sändande chef, utan sträva alltid efter dubbelriktad
kommunikation där du också blir en mottagare för kommunikationen från dina
medarbetare.
Vill du bjuda på ett
avslutande tips som bidrar till starkare företagskommunikation?
– Tänk utifrån och in i all
kommunikation. Lyssna in kunderna, förstå var de befinner sig och vilka behov
de har. När du utgår ifrån dem, och även
stämmer av hur de uppfattar er, så kan du verkligen nå fram.