”Kommunikation kan
vara svårt. Men tack vare tidningen har det blivit enklare för oss att informera
och nå ut till alla våra medarbetare.” Så beskriver Mattias Andersson,
marknadsansvarig, nyttan av den redaktionella tidningen som Roxx har producerat
åt industrikoncernen Weland sedan 2019.
Berättelsen om Welands tidning tar
sin början i samband med koncernens 70-årsfirande, när anställda, kunder och
samarbetspartners bjöds in till en stor fest.
– Där väcktes en del nya tankar. Vi
profilerade oss lite annorlunda och började satsa mer på vårt arbetsgivarvarumärke,
berättar Mattias Andersson.
Den förändrade approachen ledde
till koncerngemensamma mässor, nya fester, omfattande friskvårdsprojekt – och en
tidning producerad av Roxx.
– Vi bestämde oss för att göra en
medarbetartidning med fokus på mjuka värden. Men att skapa en tidning helt på
egen hand är svårt, särskilt eftersom vi saknar det redaktionella och
journalistiska tänkandet in-house. Tidningens innehåll riktar sig till våra
medarbetare, och därmed behöver texterna hålla en annan ton jämfört med exempelvis
PR- och säljmaterial.
Inspirerande
medarbetarportätt
Artiklarna och reportagen riktar
sig i första hand till anställda inom koncernen, men Weland skickar även ut
tidningen till utvalda kunder, leverantörer och samarbetspartners.
– I tidningen äger vi narrativet,
vi väljer vad vi vill berätta och hur vi vill göra det. Det har
varit en jättebra resa hittills – vi har lyckats bygga ett starkare varumärke
och en känsla av samhörighet. Ett starkare Weland.
Ni har valt att satsa på en helt
redaktionell tidning utan annonsörer, hur kommer det sig?
– Vi enades om att den varianten
passar oss bäst, särskilt som personaltidning. I den andra vågskålen har vi
produktionskostnaden, men med tanke på hur många bolag som ingår i vår koncern,
hade annonsupplägget blivit alltför spretigt för oss.
Hur upplever ni samarbetet med
Roxx kopplat till tidningsproduktionen?
– Jag är helnöjd. Roxx bidrar med
uppfinningsrikedom, driv och nya idéer. Vi har hittat en fin ton på texterna,
ett bra tilltal. Det är inspirerande att få läsa allt som skrivs, särskilt
medarbetarporträtten! Vi har många människor med spännande erfarenheter i
koncernen.
Når
ut till alla med HR-appen
Framgångarna med tidningen har lett till att Roxx numera
även levererar den digitala kommunikationsplattformen HR-appen till Weland. I
juni 2023 påbörjades lanseringen i liten skala inom moderbolaget Weland AB, för
att i kommande steg koppla på fler bolag och aktivera ytterligare funktioner.
– Med vår egen app får vi en direkt
kommunikationsväg till samtliga anställda. Det är oerhört praktiskt att snabbt kunna
skicka ut information som plingar till i mobilen, särskilt till de medarbetare
som inte har tillgång till dator.
Om Weland
Weland
är en familjeägd industrikoncern med rötterna i Småland som sätter stolthet i
svensk produktion. Koncernen har utvecklats från att enbart ha arbetat med
stål, till att idag bestå av cirka 35 bolag spridda över södra Sverige.
Stålfokuset finns kvar inom koncernen, men bolagsportföljen har breddats till
att numera även inrymma produktion såväl
inom aluminium som plast. I koncernen finns även exempelvis tryckeri och
företag inom logistiklösningar och automation.
Läs mer om vad Roxx kan erbjuda inom tidningsproduktion