Får du kalla kårar av krångliga appar, ologiska system och knepiga webbplatser? Har du någon gång svurit i förvirring och till slut gett upp på en digital tjänst? Då har du stött på en dålig användarupplevelse – helt enkelt dålig UX (User Experience). Men om du istället har kommit på dig själv med att tänka: Wow, vilken smidig och lättanvänd app! Ja, då har du med stor sannolikhet stött på riktigt bra UX-design.

En tekniskt förfinad produkt betyder, tyvärr, per automatik inte att användarupplevelsen är bra. Och dålig UX – ja, det är lätt att upptäcka.
Så UX:ar du livet – och fredagsmyset
Föreställ dig en typisk fredagskväll i en svensk medelklassfamilj. Tacon är uppdukad, du känner dig modig och sträcker dig efter ett hårt tacoskal. Ett trevligt alternativ som tillför en härlig crunch, tänker du – och visst har du en poäng! – men hur tusan ska du angripa den rackaren utan att skalet brister och allt det där göttiga, som du försiktigt pillat ner, hamnar på både tallriken och i knät?
Hårda tacoskal – där har vi dålig UX helt enkelt!
Det får nog bli en tortilla ikväll istället. Den mjuka, följsamma tortillan som omsluter alla godsakerna och gör det betydligt enklare att hålla skjortan ren och magen mindre frustrerad.
Ett användarvänligt och okrångligt alternativ, den där tortillan – det är bra UX!

UX leder kunden rätt för bäst effekt
Men hur gör man egentligen för att bygga smidiga system och tjänster som ger användaren en positiv upplevelse? Hur får man kunden att faktiskt klicka på köp-knappen, anmäla sig till eventet – eller vad det nu kan tänkas vara företaget önskar uppnå med det digitala verktyget.
Det är där UX-designern kommer in i bilden. Med nyfikenhet och förståelse för kundens behov, och företagets mål och syfte, sätter UX-designern användarupplevelsen i centrum när den utvecklar lösningar och formger digitala produkter.
En kreativ UX-stjärna sätter knappen där den ska vara
En UX-designer arbetar tätt tillsammans med webbutvecklare och har en central roll i många projekt. UX-designern bestämmer hur saker ska se ut och fungera, och vad som ska hända vid varje interaktion. Men det handlar inte om att uppfinna hjulet på nytt – snarare om att förstå hur användaren tolkar och vill använda produkten intuitivt, att kunna placera rätt knapp på rätt ställe tillsammans med relevant information om knappens betydelse. Och såklart – se till att knappen finns där, eller dyker upp när den ska.
Det är alltså viktigt att förstå användarnas mål och syfte när de använder tjänsten, oavsett plattform eller produkt. UX-designen jobbar med allt från appar och webbsidor till ärendehanteringssystem – och allt där emellan.

Vad gör en UX-designer på Roxx?
Som UX-designer på Roxx jobbar man tillsammans med grafiska formgivare, copywriters och hela gänget på webben. Uppdragen varierar i storlek och kan innebära allt från att finslipa en hemsida för förbättrad användarvänlighet, till större projekt som nya digitala system – hela vägen från research till färdig produkt.
Läs mer om vad vi erbjuder inom UX