Häng med oss i våra sociala medier!

Kunskap  |  16 Jan 2023

Vad gör en copywriter?

Förklarar, förenklar, förädlar och förfinar. Sätter tonen, sätter ord på idéer – och sätter punkt. En copywriter kombinerar språklig stilsäkerhet med research och kreativt idéarbete. Allt med syftet att skapa slagkraftig kommunikation.

Kanske har du nån gång undrat: Vem klurar ut alla smarta slogans och reklambudskap? Vem skriver alla texter och företagsreportage – och vad gör egentligen en sån där copywriter?

Det korta och kraftigt förenklade svaret är att en copywriter skriver texter, ofta med syfte att väcka engagemang eller intresse. Men om det vore hela sanningen, vad skiljer i så fall copywriterns spetskompetens från skribentens, journalistens eller kommunikatörens?

Copywriter = kreativ textmatador

En copywriter måste kunna skriva. Copywritern använder ord för att skapa kommunikation, reklam och marknadsföring. Hen behöver känna till och förstå språk- och skrivregler – dels för att alla bokstäver och skiljetecken ska hamna rätt, dels för att copywritern ska veta när det är dags att bryta mot reglerna för att uppnå önskad effekt.

I reklam- och kommunikationsprojekt är copywritern ansvarig för det kreativa textarbetet. Hela vägen från idé och koncept till skarpa budskap, slogans och produkttexter. Copywritern skriver även artiklar och längre reportage – hen är helt enkelt expert på textbaserat innehåll med skräddarsydd tonalitet.

Skriver för olika kanaler och målgrupper

En copywriter behöver också kunna anpassa budskap och texter för olika plattformar och kanaler. Och självklart även för olika målgrupper.

Det är trots allt ganska stor skillnad på textinnehållet i en tidningsannons jämfört med ett manus för radioreklam, eller en digital kampanj i sociala medier – även om det övergripande budskapet som kommuniceras är detsamma.

Så, vad gör en copywriter på Roxx?

En copywriter på Roxx arbetar ofta tillsammans med en art director– som är copywriterns grafiska motsvarighet – med att ta fram vassa idéer och klockrena koncept. Därefter planerar, researchar och skriver copywritern texter anpassade för det specifika projektet.

Texter för digitala kampanjer och inlägg i sociala medier. Texter för tidningar, broschyrer och magasin. Texter för webbplatser och trafikdrivande content. Texter som utgör delar av omfattande varumärkesplattformar. Och självklart även texter för intern marknadsföring.

En copywriter på Roxx har fin känsla för språk – och näsa för riktigt bra idéer.