Häng med oss i våra sociala medier!

Kunskap  |  30 Maj 2023

Vad gör en art director?

Utvecklar idéer, koncept och skisser. Ser till att anden är närvarande i det visuella uttrycket. När kommunikationen känns helrätt, genomtänkt och tydlig – ja, då kan du vara säker på att en skicklig AD har gjort skäl för lönen.



Det är – hör och häpna! – många gånger en definitionsfråga vad en art director faktiskt gör och sysslar med om dagarna. Rollen har många olika ansikten och nischer därute i reklam- och kommunikationsdjungeln, men i grunden handlar det ofta om att skapa och förädla idéer, koncept och skisser – att lägga den kreativa grunden till riktigt vass kommunikation.

Titeln art director är extremt bred och används inom såväl grafisk produktion som tv, film, spel och mode. Överallt där det finns en idé om ett visuellt uttryck, finns det i regel en AD!


Är AD och grafisk formgivare samma sak?

Det enkla svaret är nej, eller ja, eller nja. Det beror lite på. Båda rollerna hör absolut hemma i den visuella ringhörnan, men art directorns roll och uppgifter ligger oftast på en mer abstrakt kreativ nivå, medan en grafisk formgivare arbetar mer konkret och ”hands on”.

Låter det luddigt? Okej, vi tar ett exempel: När ett nytt grafiskt koncept ska arbetas fram, ansvarar AD:n för att värka fram idén och presentera den med hjälp av moodboards och skisser. Art directorn väljer dessutom typsnitt och färger och sätter samman ett så kallat grafiskt manér.

Så nej, AD och grafiska formgivare är (oftast) inte samma sak. AD:n styr det visuella idéarbetet, medan den grafiska formgivaren realiserar och ”gör ut” det visuella i form av exempelvis en printannons, en förpackningsdesign, en logotyp, ett magasin – you name it!


Så vad behöver en AD ha koll på och kunna?

AD:n är den som utifrån en strategi, eller en kreativ brief, hittar lösningen på problemformuleringen inom ett kommunikationsuppdrag. Om uppdraget exempelvis innebär en maffig produktlansering, kan AD:n ha ett finger med i spelet i allt från förpackningsskisser till kampanjer i olika kanaler och regianvisningar till fotografen när den nya produkten ska plåtas.

En grafisk formgivare kan med fördel nörda ner sig i färglära och liknande, medan en AD i högre grad behöver hålla sitt fokus på idé- och konceptnivå; förstå sig på strategier, beslutsprocesser och utifrån insikter sätta ihop en färg- och formpalett som formgivaren sedan kan lattja loss med.

Art directorn behöver ha kunskap och förståelse för hela marknadsföringsprocessen, för att kunna leda det kreativa arbetet och säkerställa att alla insatser jobbar mot det övergripande kommunikationsmålet.

Art directorn arbetar ofta tätt tillsammans med en copywriter, som ansvarar för det språkliga uttrycket, medan AD:n ser till att det visuella lirar.


Vad gör en art director på Roxx?

Precis som på många andra kommunikationsbyråer ingår det en hel del grafisk formgivning i AD-rollen på Roxx. Men självklart åker den coola och välsittande AD-kepsen på när det vankas omfattande varumärkesarbeten, kreativa konceptskisser och storslaget idéarbete inför större kampanjer.

Våra art directors stakar ut projektens riktning, driver idéerna och styr den kreativa arbetet!

På Roxx har AD:n ofta störst inblick i, och bredast förståelse kring, ett projekts idé och kommunikationsutmaning – om vad som faktiskt behöver göras för att kommunikationen ska funka och kunden ska bli nöjd.