Utvecklar idéer, koncept och skisser. Ser till att anden är närvarande i det visuella uttrycket. När kommunikationen känns helrätt, genomtänkt och tydlig – ja, då kan du vara säker på att en skicklig AD har gjort skäl för lönen.
Det är – hör och häpna! – många
gånger en definitionsfråga vad en art director faktiskt gör och sysslar
med om dagarna. Rollen har många olika ansikten och nischer därute i
reklam- och kommunikationsdjungeln, men i grunden handlar det ofta om att skapa
och förädla idéer, koncept och skisser – att lägga den kreativa grunden till
riktigt vass kommunikation.
Titeln art director
är extremt bred och används inom såväl grafisk produktion som tv, film, spel
och mode. Överallt där det finns en idé om ett visuellt uttryck, finns det i
regel en AD!
Är AD och grafisk formgivare samma sak?
Det enkla svaret är
nej, eller ja, eller nja. Det beror lite på. Båda rollerna hör absolut hemma i
den visuella ringhörnan, men art directorns roll och uppgifter ligger oftast på
en mer abstrakt kreativ nivå, medan en grafisk formgivare arbetar mer konkret
och ”hands on”.
Låter det luddigt?
Okej, vi tar ett exempel: När ett nytt grafiskt koncept ska arbetas fram,
ansvarar AD:n för att värka fram idén och presentera den med hjälp av
moodboards och skisser. Art directorn väljer dessutom typsnitt och färger och
sätter samman ett så kallat grafiskt manér.
Så nej, AD och
grafiska formgivare är (oftast) inte samma sak. AD:n styr det visuella idéarbetet,
medan den grafiska formgivaren realiserar och ”gör ut” det visuella i form av
exempelvis en printannons, en förpackningsdesign, en logotyp, ett magasin – you
name it!
Så vad behöver en AD ha koll på och kunna?
AD:n är den som
utifrån en strategi, eller en kreativ brief, hittar lösningen på
problemformuleringen inom ett kommunikationsuppdrag. Om uppdraget exempelvis
innebär en maffig produktlansering, kan AD:n ha ett finger med i spelet i allt
från förpackningsskisser till kampanjer i olika kanaler och regianvisningar till
fotografen när den nya produkten ska plåtas.
En grafisk formgivare
kan med fördel nörda ner sig i färglära och liknande, medan en AD i högre grad
behöver hålla sitt fokus på idé- och konceptnivå; förstå sig på strategier,
beslutsprocesser och utifrån insikter sätta ihop en färg- och formpalett som
formgivaren sedan kan lattja loss med.
Art directorn behöver
ha kunskap och förståelse för hela marknadsföringsprocessen, för att kunna leda
det kreativa arbetet och säkerställa att alla insatser jobbar mot det
övergripande kommunikationsmålet.
Art directorn arbetar
ofta tätt tillsammans med en copywriter, som ansvarar för det språkliga
uttrycket, medan AD:n ser till att det visuella lirar.
Vad gör en art director på Roxx?
Precis som på många
andra kommunikationsbyråer ingår det en hel del grafisk formgivning i
AD-rollen på Roxx. Men självklart åker den coola och välsittande AD-kepsen på
när det vankas omfattande varumärkesarbeten, kreativa konceptskisser och
storslaget idéarbete inför större kampanjer.
Våra art directors
stakar ut projektens riktning, driver idéerna och styr den kreativa arbetet!
På Roxx har AD:n ofta
störst inblick i, och bredast förståelse kring, ett projekts idé och
kommunikationsutmaning – om vad som faktiskt behöver göras för att
kommunikationen ska funka och kunden ska bli nöjd.