Den nya marknadsföringstrenden är här – User Generated Content (UGC). Den nya strategin för att skapa trovärdighet och ett starkare varumärke hos företagen är både kostandseffektivt och ger högre konverteringar.
Vad
är UGC?
UGC är en förkortning för User Generated Content,
användargenererat innehåll på ren svenska. Det innebär allt innehåll som du och
andra användare skapar och delar på nätet, oavsett om det handlar om foton,
videoklipp, blogginlägg, recensioner, podcasts eller något annat.
Idag finns det renodlade
UGC-kreatörer som tar betalt för att skapa innehåll till ett specifikt företag
eller varumärke. Det kan vara bilder, filmer, vloggar – ja, allt möjligt. Och
när företaget sedan publicerar UGC-innehållet i sina kanaler uppfattas de som
mer trovärdiga. Vi människor är ju nämligen lättlurade, vi litar helt enkelt
mer på vad andra människor tycker än vad exempelvis en kampanj försöker tala om
för oss.
Så
vad är fördelen med UGC jämfört med regisserat ”studiocontent”?
Oj oj oj, fördelarna med UGC är många. Först och främst är
UGC överlägset när det kommer till viktiga faktorer som personlighet,
autenticitet och trovärdighet för ett varumärke eller en organisation som vill
nå ut.
UGC fungerar även som en stark marknadsföringsstrategi som
har relativt låga kostnader. Det blir därför ett kostnadseffektivt sätt att
generera och sprida innehåll för dess sociala medier.
Dessutom är UGC ett smart sätt att skapa en dialog och upprätta
samarbeten mellan varumärken och de digitala kreatörerna som producerar
innehållet, vilket i nästa led stimulerar samma viktiga faktorer – samtidigt
som det borgar för bättre kvalitet, högre innovationsanda och skarpare
anpassning.
UGC
är alltså inte bara ett fenomen …
… utan snarare en revolution, ett sätt att utmana gamla
mediemakter och ta kontroll över innehållet. UGC är också ett uttryck för det
som brukar kallas Web 2.0, där användarna själva skapar eget och
kommenterar andras innehåll.
Behöver du hjälp med sociala medier?
Vi tycker det är kul att pyssla med sociala medier. Vi kan hjälpa dig!
Jag vill ha hjälp med sociala medier >>