År 2025 börjar det så kallade tillgänglighetsdirektivet
att gälla i hela EU, Sverige inkluderat. Här har vi sammanfattat den första
lagstiftningen i svensk historia som ställer tillgänglighetskrav på
kommersiella produkter och tjänster.

Det övergripande
syftet med tillgänglighetsdirektivet är att bidra till ett mer inkluderande
samhälle genom att göra produkter och tjänster – exempelvis datorer, mobilappar,
webbplatser och e-tjänster – mer lättanvändbara och -tillgängliga för
personer med olika typer av funktionsvariationer.
Kort sagt: Vem som
helst ska kunna använda nya produkter och tjänster avsedda för konsumenter, även
personer med exempelvis nedsatt syn, hörsel eller rörelseförmåga.
Uppsidorna med
tillgänglighetsdirektivet är dock fler än så. Produkter och tjänster som
uppfyller tillgänglighetskraven är nämligen ofta både lättanvända och snabba,
vilket tenderar att ge en positiv effekt på försäljning, besöksstatiskt och
konverteringar.
Vad är digital tillgänglighet – och hur kan den
förbättras?
Digital tillgänglighet
är det detsamma som tillgänglighet – fast i den digitala världen. Digitalt
tillgängliga produkter och tjänster, exempelvis webbplatser och mobilappar, är
helt enkelt sådana som kan användas och förstås av alla.
Det finns fyra
grundprinciper för digital tillgänglighet, framtagna av WCAG (Web Content
Accessibility Guidelines), som hjälp och stöd för utvecklare, designers och innehållsskapare:
1. Begriplig: Exempelvis ska
knappar se likadana ut och ha samma placering på hela webbplatsen.
2. Hanterbar: All
funktionalitet ska exempelvis gå att styra med hjälp av enbart ett tangentbord.
3. Möjlig att
uppfatta: Allt bild- och videomaterial på webbplatsen ska
finnas beskrivet i text, för att innehållet ska kunna konverteras till exempelvis
stor stil, tal eller punktskrift.
4. Robust: Webbplatsen
ska följa standarder för att fungera med olika webbläsare och hjälpmedel.
Så, hur förbättrar jag
den digitala tillgängligheten? Svaret är ingen raketforskning. Det handlar, som
så ofta, om att investera tid och engagemang; om att granska, identifiera, anpassa
– och slutligen publicera innehållet.
Är du osäker på om er
webbplats klarar de digitala tillgänglighetskraven? Använd de automatiska testverktygen från DIGG (Myndigheten för digital förvaltning).
Förresten, vi på Roxx
hjälper gärna till med tillgänglighetsanpassning av webbplatser och andra
digitala tjänster.
Hör av dig så berättar
vi mer!