Vad sjutton är insiktsdriven kommunikation? Vad är en insikt? Och varför behövs insikter för att kommunicera strategiskt?
Lugn, allt är inte så invecklat som det verkar.
Att kommunicera enligt en insiktsdriven strategi, eller att arbeta med insiktsbaserad kommunikation, är betydligt enklare än vad begreppet (och en del fräsiga förståsigpåare) vill ge sken av.
Det handlar kort och gott om insikter, det vill säga allt som du och din kreativa projektgrupp har räknat ut, insett, fått inblick i, lyckats uttolka eller förstå – i relation till uppgiften eller kommunikationsuppdraget – med hjälp av data, information och fakta.
Ger insikter mer framgångsrika kampanjer?
En insiktsdriven kommunikationsstrategi innebär helt enkelt kommunikation som bygger på sådant som människor bryr sig om; allt som stärker och gör varumärket, produkten eller tjänsten mer relevant för den tilltänkta målgruppen.
Väl underbyggda insikter bidrar i sin tur till ökade chanser för framgångsrika kampanjer och kommunikationsinsatser. Bättre prognos för bra payoff, så att säga.
Summa summarum: insiktsdriven kommunikation är något av ett modebegrepp. Vi skulle lika gärna kunna kalla det för kommunikation baserad på målgruppskännedom, eller förståelse- och kunskapskommunikation – med det är förstås inte lika coolt och klatschigt.