Att synas på Google är inte längre nog. Inte i det nya digitala samhället, där
allt fler köpresor börjar på TikTok, i Reddit-trådar, AI-chattar, eller på
forum du aldrig ens har hört talas om.
I ljuset av denna förflyttning har ett nytt begrepp sett dagens ljus: findability
– det vill säga hur lätt det är att hitta dig och det du vill sälja. Och inte
bara via sökmotorer, utan i alla kanaler där någon letar.
Vi på Roxx ramlade över den här kunskapen hos våra vänner på Grandur, som har
grottat ner sig rejält i detta och generöst delar med sig av sina insikter.
Så nu vill vi vara lika bjussiga och föra kunskapen vidare!

Vad är
findability?
Tänk så här: om ingen hittar det du erbjuder, finns det inte. Det spelar
ingen roll hur snygg din sajt är eller hur förträfflig din produkt är. Om folk
letar efter något du erbjuder men inte hittar dig, då är du tyvärr osynlig. Det
är den tuffa sanningen.
I korthet handlar findability om att:
· synas där din målgrupp letar
· förstå vad de faktiskt söker efter
· göra det enkelt att hitta fram
· ha relevant innehåll
· ha en struktur som inte får folk att totalt tappa lusten
Tre saker du
måste ha koll på
För att du ska vara ”hittbar”, och kunna stoltsera med hög findability,
behöver du ha styr på tre områden:
1. Extern
synlighet
Du måste finnas på rätt platser. Det kan vara Google. Men också YouTube,
Pinterest, Facebookgrupper, Reddit, branschforum eller någon obskyr
jämförelsesajt. Det är där folk börjar leta.
2. Relevans
Ditt innehåll måste svara upp mot rätt frågor. Det måste dessutom vara
ärligt, tydligt och användbart. Klickbeten och fluff går bort. Användaren vill
ha svar och vägledning, inte reklam.
3. Intern
sökbarhet
Sist men inte minst: din egen sajt måste funka och det ska gå snabbt att
hitta det man är ute efter. Strukturen ska vara logisk, sökfunktionen ska
leverera och allt ska gå att nå på max ett par klick.
Så vad gör vi
med den här informationen?
Vi måste börja med att tänka om. SEO är fortfarande viktigt, men det räcker
inte längre att ”bara” ha bra SEO. Findability och hittbarhet är större är så,
eftersom det handlar om hela resan fram till ett klick, en förfrågan eller ett
köp. Från det att någon börjar leta, till att de faktiskt hittar dig – och
dessutom förstår att det är just ditt erbjudande de letar efter.
Och ja, det går definitivt att jobba med sin findability. Det går att bli
mer hittbar. Det finns mängder av strategier, verktyg och insikter att nyttja.
Men först och främst måste du våga inse att du kanske är osynlig i nuläget, och
i nästa sekund bestämma dig för att ändra på det.
Vill du bli
hittad?
Vi på Roxx kan hjälpa till. Vi löser innehåll, struktur, sökbarhet och allt
som gör att du dyker upp precis där du borde. Så att den som letar faktiskt
hittar just dig!
Den här artikeln bygger på idéer och insikter från Grandur. Du kan läsa
deras originaltext här: Vad är Findability – därför är det dags att prata om
hittbarhet.