Häng med oss i våra sociala medier!

Uppdrag  |  26 Okt 2023

Resortens nya uttryck – en riktig pärla

Vissa samarbeten sätter spår för generationer. Så här gick det till när Västervik Resort, tillsammans med Roxx, byggde en stark varumärkesplattform för pärlan i Sveriges vackraste skärgård, där land möter hav.


Trägen vinner, brukar det heta i retrospektiv, när ihärdigt gnuggande och beslutsamhet till sist leder till framgång. Till ett handslag. Till action.

– Tobias (Riberth, projektledare på Roxx, reds. anm.) och jag hade haft i kontakt i många år, gällande att Roxx var intresserade av att få producera vårt incheckningsmagasin, berättar Annika Källmark, marknadschef på Västervik Resort.

– Samtidigt hade vi internt börjat diskutera behovet av att genomlysa vilka vi faktiskt är, och förtydliga vår produkt, vårt erbjudande. Det hela landade i att vi insåg att vi behövde hjälp med att genomföra ett omfattande varumärkesarbete – så vi satte igång med att jaga en partner.

”En ödmjuk approach till arbetet”

När Roxx fick nys om att partnerjakten hade inletts, och projektledare Tobias Riberth hade flaggat för att Roxx mer än gärna lämnar offert och pitchar på ett upplägg för varumärkesarbete, väcktes en insikt hos Annika och hennes kollegor: Om nu Roxx ska göra vårt magasin, varför inte låta dem presentera sin helhetsmodell också?

Sagt och gjort: Västervik Resort tog in en mängd offerter, varav en från Roxx – vilken senare skulle visa sig vara starkast av alla.

– Roxx körde en bra pitch och uppvisade redan tidigt en ödmjuk approach till arbetet. Engagemanget var så tydligt och smittande, och gav en bra feeling av att vi skulle kunna åstadkomma något riktigt bra tillsammans.

”Allt vi gör i dag utgår från vårt varumärke”

När varumärkesarbetet väl rullade igång, parallellt med magasinet, utvecklades samarbetet snabbt i nya riktningar: Roxx fick uppdragen att arbeta fram en ny webbplats och ta sig an resortens digitala marknadsföring.

– Vi uppskattar den personliga kontakten och det genuina engagemanget hos Roxx, som jag tror grundar sig i att vi tillsammans skapade varumärke Västervik Resort. Att nu börja jobba med en annan byrå hade varit väldigt krävande. Tillsammans med Roxx startar vi aldrig från noll.

Västervik Resorts nya varumärkesplattform är nu på plats. Allt sitter som en smäck; en inspirerande brand story har arbetats fram, den vägledande akronymen OAS har fått praktisk nytta i organisationen – och överlag har det skett en stor varumärkesförflyttning.

– Allt vi gör i dag utgår från vårt varumärke. Nu har vi en jättebra plattform att stå på, som vi kan luta oss mot både internt och externt.

Logotypen – en klurig nöt

Annika Källmark är mycket nöjd med arbetet som Roxx har levererat – hela vägen från magasin och varumärkesplattform med workshops, till webbplats och löpande trycksaksproduktion.

– Workshopparna som inledde varumärkesarbetet var riktigt bra och givande, men det krävs definitivt en extern konsult för att sy ihop alla tankar och idéer som uppkommer i en organisation som vår. Roxx fixade också en väldigt uppskattad föreläsare från Handelshögskolan, som förklarade för hela personalgruppen vad ett varumärke är och faktiskt betyder. Hela det förarbetet var otroligt viktigt för förståelsen.


Allt låter så himla bra, ni måste väl ha stött på några utmaningar under arbetets gång?

– Jo, det gjorde vi absolut, men vi löste det mesta relativt enkelt med hjälp av teamet hos Roxx. Det vi kämpade mest var vår nya logotyp. Där hade vi inledningsvis svårt att hitta rätt med färger och grafiskt uttryck.

– Men till slut landade vi rätt även där, och den röda tråden går nu att följa hela vägen från vår varumärkesplattform, via vår brand story, till vår nya logotyp.