Sedan 1950 har Huntonit skapat kvalitativa tak- och väggskivor för ett okomplicerat byggande. Sedan ett antal år tillbaka är Roxx det självklara valet för Huntonits strategiska och operativa kommunikationsinsatser.
Utmaning
Spretigt, splittrat och … en aning riktningslöst. När Stefan Öijerholm klev in i rollen som försäljnings- och marknadschef för Huntonit insåg han att något behövde förändras: ”Vi behövde skapa en tydlig identitet kring vårt varumärke. Vi hade dålig koll på våra USP:ar och vi visste inte vad, eller till vem, vi ville kommunicera.”
Lösning
Bandet backades tillbaka för ett omtag och helhetsgrepp kring hela varumärket Huntonit. Målgruppsanalyser genomfördes, personas skapades – och när lösningsförslaget från Roxx presenterades fanns inget att tveka på: ”Allt var så enkelt förklarat och snyggt paketerat. Hela det här arbetet ligger fortfarande till grund för allt vi gör och hur vi kommunicerar.”
Resultat
Vässade budskap, väl underbyggda kanalval och en solid varumärkesgrund att bygga vidare framgångssagan på. Stefan Öijerholm sammanfattar: ”Vi fick svar på alla frågor vi tidigare hade brottats med: Hur ska vi se ut när vi kommunicerar? Vilket tilltal ska vi ha? Vart ska trafiken drivas? Vilka kanaler ska vi välja? Hur ska vi fronta miljöaspekterna? Allt det där blev glasklart.”
Kundens ord
”Vi tilltalas väldigt mycket av det grafiska formspråket Roxx levererar. Det har alltid varit enkelt att jobba med Roxx – precis som det ska vara. Vi känner oss väl omhändertagna, som en viktig kund. När vår marknadskoordinator gick på föräldraledighet anlitade vi till och med Roxx för att fylla vakansen.”
– Stefan Öijerholm, försäljnings- och marknadschef för Huntonit