Häng med oss i våra sociala medier!

Samtal  |  1 Dec 2022

Nina Karlsson om tändande motgångar och affärsrelationer

Hon var varit säljare i hela sitt vuxna liv. Möt Nina Karlsson – projektledaren på Roxx som triggas av motgångar och ser stora likheter mellan framgångsrika affärs- och kärleksrelationer.

Nina Karlsson

Det sägs att goda affärer bygger på goda relationer – berätta om dina bästa knep och metoder för att bygga förtroende!

– Jag låter mig styras av hjärtat. Det ska höras på min röst att erbjudandet är attraktivt, att jag kör med öppna kort och kan stå rakryggad inför varje löfte jag ger. Jag tror stenhårt på den vägen, och jag är övertygad om att förtroende grundar sig i trovärdighet, ärlighet och respekt – i varje enskild kundkontakt.

På tal om förtroende, vad betyder kundkännedom för dig och varför är det viktigt?

– Jag likställer kundkännedom med lyhördhet. I takt med att man bygger förtroende, och skapar en affärsrelation, ökar kundkännedomen successivt. I vissa fall innebär det att kunna läsa mellan raderna i kommunikationen, att identifiera kundens behov och risker utifrån vad som kanske inte sägs. Det är helt klart komplext; den verkliga kundkännedomen finns ofta bortom informationen, i det rent mellanmänskliga. I förståelsen.

Fördomen säger att projektledare generellt är strukturerade – stämmer det på dig?

– Absolut. Struktur och självdisciplin är grunden för att komma framåt, för att komma till avslut, för att hitta rätt och upprätthålla förtroendet gentemot kunden.

"Om du har alla bitar på plats, och kan stå för det du gör, kommer framgången naturligt."
- NINA KARLSSON, PROJEKTLEDARE

Så … hur inleder, vårdar och upprätthåller du en god affärsrelation?

– Alltså, affärsrelationer har väldigt mycket gemensamt med kärleksrelationer. Det handlar om tillit i båda riktningar, om att bygga något som förhoppningsvis ska hålla för lång tid framöver. Dialog och kommunikation är viktigt, att hålla kontakten levande utan att någon känner sig kvävd. Ett sms eller mejl vid rätt tillfälle kan göra stor skillnad.

Alla drabbas vi av motgångar då och då, hur gör du för att hålla motivationen uppe när det går lite motigt?

– Det låter kanske helt sjukt, men jag ser en tjusning i att bryta ihop och komma igen. Jag drivs på sätt och vis av motgångar och lite kärvhet, och tycker inte att det är så stimulerande om saker och ting går för enkelt.

Avslutningsvis 10 000-kronorsfrågan: Hur blir man en framgångsrik projektledare?

– Brinn för det du gör! Bryt ihop och kom igen! Skaffa dig kundkännedom, vårda dina relationer och håll dig till din struktur. Om du har alla bitar på plats, och kan stå för det du gör, kommer framgången naturligt. Det är inte svårare än så.