Hon var varit säljare i hela sitt vuxna liv. Möt Nina Karlsson – projektledaren på Roxx som triggas av
motgångar och ser stora likheter mellan framgångsrika affärs- och
kärleksrelationer.
Det sägs att goda affärer bygger på goda relationer –
berätta om dina bästa knep och metoder för att bygga förtroende!
– Jag låter mig styras av hjärtat. Det ska höras på min röst
att erbjudandet är attraktivt, att jag kör med öppna kort och kan stå rakryggad
inför varje löfte jag ger. Jag tror stenhårt på den vägen, och jag är övertygad
om att förtroende grundar sig i trovärdighet, ärlighet och respekt – i varje
enskild kundkontakt.
På tal om förtroende, vad betyder kundkännedom för dig
och varför är det viktigt?
– Jag likställer kundkännedom med lyhördhet. I takt med att
man bygger förtroende, och skapar en affärsrelation, ökar kundkännedomen
successivt. I vissa fall innebär det att kunna läsa mellan raderna i
kommunikationen, att identifiera kundens behov och risker utifrån vad som
kanske inte sägs. Det är helt klart komplext; den verkliga kundkännedomen finns
ofta bortom informationen, i det rent mellanmänskliga. I förståelsen.
Fördomen säger att projektledare generellt är
strukturerade – stämmer det på dig?
– Absolut. Struktur och
självdisciplin är grunden för att komma framåt, för att komma till avslut, för
att hitta rätt och upprätthålla förtroendet gentemot kunden.
"Om du har alla bitar på plats, och kan stå för det du gör, kommer framgången naturligt."
- NINA KARLSSON, PROJEKTLEDARESå … hur inleder, vårdar och upprätthåller du en god
affärsrelation?
– Alltså, affärsrelationer har väldigt mycket gemensamt med
kärleksrelationer. Det handlar om tillit i båda riktningar, om att bygga något
som förhoppningsvis ska hålla för lång tid framöver. Dialog och kommunikation
är viktigt, att hålla kontakten levande utan att någon känner sig kvävd. Ett
sms eller mejl vid rätt tillfälle kan göra stor skillnad.
Alla drabbas vi av motgångar då och då, hur gör du
för att hålla motivationen uppe när det går lite motigt?
– Det låter kanske helt sjukt, men jag ser en tjusning i att
bryta ihop och komma igen. Jag drivs på sätt och vis av motgångar och lite
kärvhet, och tycker inte att det är så stimulerande om saker och ting går för
enkelt.
Avslutningsvis 10 000-kronorsfrågan: Hur blir man en
framgångsrik projektledare?
– Brinn för det du gör! Bryt ihop och kom igen! Skaffa dig
kundkännedom, vårda dina relationer och håll dig till din struktur. Om du har
alla bitar på plats, och kan stå för det du gör, kommer framgången naturligt.
Det är inte svårare än så.