Hedlunds, specialister på skräddarsydda lösningar för
sågverksindustrin, stod inför behovet att utveckla sitt varumärke och
modernisera sin grafiska profil. Trots starkt renommé saknades en tydlig kärna
att utgå från, både internt och externt.
För att göra slag i saken tog Hedlunds kontakt med Roxx
Insikt, som rekommenderade ett omfattande varumärkesarbete som grund för vidare
kommunikationsinsatser och affärsutveckling.

Varumärkesarbetet inleddes med en tvådagars workshop,
där Jens Hedlund, vd för Hedlunds, och hans medarbetare deltog aktivt under
Roxx Insikts ledning. Workshopen kombinerade inspiration, utbildning och
praktiska övningar, vilket gav insikter om företagets kärnvärden och
framtidsvisioner.
Jens Hedlund beskriver upplevelsen så här:
– Primärt blev workshopen en utbildning i ämnet för oss.
Alla våra medarbetare tyckte att det var intressant, och vi fick upp ögonen för
vad ett varumärke faktiskt är och vad det innebär att bygga varumärke.

Den största aha-upplevelsen
I Hedlunds nya varumärkesplattform utgör löftet Hantverk &
Precision kärnan. Plattformen speglar Hedlunds starka fokus på
kundanpassade lösningar och hög kvalitet i varje detalj.
Den grafiska profilen vidareutvecklades för att stärka detta
budskap, med en ny logotyp och ett formspråk som signalerar industriell
kvalitet och professionalism.
– Vi högg på ett av de första logotypalternativen som Peter
(Winqvist, AD på Roxx, reds. anm.) presenterade. Med vår nya grafiska identitet
känns allt väldigt industriellt och proffsigt, utan att vi för den skull har
bytt inriktning helt, konstaterar Jens Hedlund.

Varumärkesarbetet med Roxx Insikt har gett Hedlunds en
tydlig riktning och en gemensam grund att stå på, både sett till
kommunikationen och affären som bolaget driver.
Jens Hedlund betonar vikten av den interna förståelsen och
förändringsresan som varumärkesarbetet har bidragit med.
– Jag skulle säga att den interna biten är den största
aha-upplevelsen. Och kanske det viktigaste av allt. Nu har vi ett embryo till
samsyn kring vad vi är och vart vi vill. En riktning, en
överenskommelse. Det betyder väldigt mycket.

”Roxx – en förlängning av vårt eget bolag”
Framöver kommer den nya varumärkesplattformen vara ett
värdefullt verktyg för Hedlunds i alla kommunikativa sammanhang, interna som
externa, exempelvis vid framtagning av nya mässmontrar, annonsering och
trycksaksframställen. Men även när det gäller affärsmässiga överväganden och
som organisatoriskt rättesnöre.
– Löftet Hantverk & Precision har verkligen satt
sig, både när vi diskuterar internt och kring olika kundlösningar. Bara de två orden,
tillsammans med de underbyggda betydelserna, har gett oss något konkret att
luta oss mot i olika beslutsprocesser, berättar Jens Hedlund.
Med en stark grund i den nya varumärkesplattformen ser
Hedlunds nu fram emot att ytterligare utveckla sin kommunikation – tillsammans
med Roxx.
– Nu ska vi berätta för världen att vi är en
premiumleverantör i vår bransch. Och då måste allt vara premium från start till
mål, rakt igenom. Drömscenariot är att Roxx blir en förlängning av vårt eget
bolag, med snabba vägar in och personer som är väl införstådda med vilka vi är.
Och vi är verkligen på god väg dit!

Utmaning
Behov av en tydlig identitet som bygger igenkänning
Lösning
En varumärkesplattform med fokus på kärnan Hantverk &
Precision
Resultat
Ökad intern samsyn och ett starkare varumärke
Vill du göra en liknande resa? Kontakta oss idag! >>


