Häng med oss i våra sociala medier!

Uppdrag  |  12 Feb 2025

Hedlunds stärker sitt varumärke med Roxx Insikt

Hedlunds, specialister på skräddarsydda lösningar för sågverksindustrin, stod inför behovet att utveckla sitt varumärke och modernisera sin grafiska profil. Trots starkt renommé saknades en tydlig kärna att utgå från, både internt och externt.

För att göra slag i saken tog Hedlunds kontakt med Roxx Insikt, som rekommenderade ett omfattande varumärkesarbete som grund för vidare kommunikationsinsatser och affärsutveckling.

Varumärkesarbetet inleddes med en tvådagars workshop, där Jens Hedlund, vd för Hedlunds, och hans medarbetare deltog aktivt under Roxx Insikts ledning. Workshopen kombinerade inspiration, utbildning och praktiska övningar, vilket gav insikter om företagets kärnvärden och framtidsvisioner.

Jens Hedlund beskriver upplevelsen så här:

– Primärt blev workshopen en utbildning i ämnet för oss. Alla våra medarbetare tyckte att det var intressant, och vi fick upp ögonen för vad ett varumärke faktiskt är och vad det innebär att bygga varumärke.

Den största aha-upplevelsen

I Hedlunds nya varumärkesplattform utgör löftet Hantverk & Precision kärnan. Plattformen speglar Hedlunds starka fokus på kundanpassade lösningar och hög kvalitet i varje detalj.

Den grafiska profilen vidareutvecklades för att stärka detta budskap, med en ny logotyp och ett formspråk som signalerar industriell kvalitet och professionalism.

– Vi högg på ett av de första logotypalternativen som Peter (Winqvist, AD på Roxx, reds. anm.) presenterade. Med vår nya grafiska identitet känns allt väldigt industriellt och proffsigt, utan att vi för den skull har bytt inriktning helt, konstaterar Jens Hedlund.

Varumärkesarbetet med Roxx Insikt har gett Hedlunds en tydlig riktning och en gemensam grund att stå på, både sett till kommunikationen och affären som bolaget driver. 

Jens Hedlund betonar vikten av den interna förståelsen och förändringsresan som varumärkesarbetet har bidragit med.

– Jag skulle säga att den interna biten är den största aha-upplevelsen. Och kanske det viktigaste av allt. Nu har vi ett embryo till samsyn kring vad vi är och vart vi vill. En riktning, en överenskommelse. Det betyder väldigt mycket. 

”Roxx – en förlängning av vårt eget bolag”

Framöver kommer den nya varumärkesplattformen vara ett värdefullt verktyg för Hedlunds i alla kommunikativa sammanhang, interna som externa, exempelvis vid framtagning av nya mässmontrar, annonsering och trycksaksframställen. Men även när det gäller affärsmässiga överväganden och som organisatoriskt rättesnöre.

– Löftet Hantverk & Precision har verkligen satt sig, både när vi diskuterar internt och kring olika kundlösningar. Bara de två orden, tillsammans med de underbyggda betydelserna, har gett oss något konkret att luta oss mot i olika beslutsprocesser, berättar Jens Hedlund.

Med en stark grund i den nya varumärkesplattformen ser Hedlunds nu fram emot att ytterligare utveckla sin kommunikation – tillsammans med Roxx.

– Nu ska vi berätta för världen att vi är en premiumleverantör i vår bransch. Och då måste allt vara premium från start till mål, rakt igenom. Drömscenariot är att Roxx blir en förlängning av vårt eget bolag, med snabba vägar in och personer som är väl införstådda med vilka vi är. Och vi är verkligen på god väg dit!

Utmaning

Behov av en tydlig identitet som bygger igenkänning

Lösning

En varumärkesplattform med fokus på kärnan Hantverk & Precision

Resultat

Ökad intern samsyn och ett starkare varumärke

Vill du göra en liknande resa? Kontakta oss idag! >>

Anmäl dig till Insiktsdagen 2025!