Allt började med en tidning – följt av en ny webbplats, en strategi för sociala medier, en marknadsresurs och en egen app. Genom förtroende och leverans har Roxx vuxit till en fullserviceleverantör åt M3 Bygg, helt utan exklusivitetskrav eller kvävande garantier.
Året är 2012. Efter noggranna funderingar har M3 Bygg bestämt sig för att producera en kundtidning tillsammans med Roxx.
Men till en början är Thomas Jansson, numera vd på företaget, skeptisk: En tidning finansierad i samarbete med leverantörer, underentreprenörer och samarbetspartners – kan det verkligen funka?
Jodå, det funkade.
– Det blev till och med succé! Det var lätt att få med våra underleverantörer på tåget; de har stor del i vår framgång, och trivs man ihop vill man synas tillsammans, konstaterar Thomas Jansson, drygt tio år senare.
”Vi får ofta höra att vår tidning är riktigt fin och proffsig!”
Thomas Jansson, vd, M3 ByggBehovsstyrt samarbete
Genom åren har samarbetet mellan M3 Bygg och Roxx sakta men säkert utvecklats. En ny webbplats har lanserats, en sociala medier-strategi har utarbetats och en för bolaget skräddarsydd HR-app har introducerats.
– Vi hade en gammal hemsida, byggd i Wordpress, som var krånglig att administrera. Vi ville ha ett enklare bakomliggande system, och det fick vi med Roxx-systemet Envodium. Det funkar toppen till allt vi vill kunna sköta själva, säger Thomas Jansson och fortsätter:
– Vi försökte få styr på våra sociala medier under många år, men resultatet blev ofta halvdant. Så vi bestämde oss för att ta hjälp av Roxx, och nu snurrar även den biten på fint!
Senast i raden av Roxx-lösningar hos M3 Bygg är dock kommunikationsplattformen HR-appen, som hos M3 Bygg har fått det logiska namnet M3-appen.
– Vi använder den till att skicka ut information om företagshändelser, nya projekt och härliga bilder – exempelvis från när vi grillar eller firar något ute på våra projekt – till alla medarbetare eller olika grupper inom företaget.
Hur skulle du beskriva Roxx som kommunikationsbyrå?
– Jordnära approach och hög innehållskvalitet. Roxx ställer alltid upp när vi behöver det. Andra byråer har ofta velat stöpa om hela vår grafiska profil, medan Roxx är betydligt mer lyhörda. Samarbetet är helt och hållet behovsstyrt, vilket passar oss perfekt.
Uppdraget
Relationen mellan M3 Bygg och Roxx går ända tillbaka till 2012, då det första numret av M3GAZINE producerades. Numera ingår grafisk produktion av annonser, hemsida, fotografering, sociala medier (via en extern marknadsresurs på Roxx) och internkommunikationstjänsten HR-appen i portföljen.
Kunden
M3 Bygg arbetar med entreprenadverksamhet inom ROT-sektorn i Storstockholm. Bolaget är främst verksamt inom områdena ombyggnad av bostäder, stambyten, kulturminnesmärkta fastigheter och lokalanpassningar. M3 Bygg är en del av Rotundagruppen som till största delen ägs av medarbetarna i koncernen.
Content-recycling
… eller återbruk av innehåll, är en stor del av M3 Byggs samarbete med Roxx. Content-recycling innebär att innehåll som initialt produceras för tidningen M3GAZINE, även används till digitalt anpassade artiklar på webbplatsen och till content för sociala medier.