
Utmaning
En tidning kan vara så mycket mer än en fysisk pappersprodukt. Den digitala utvecklingen fick EMS att fundera på hur de effektivt skulle kunna sprida det populära tidningsinnehållet på olika digitala plattformar och i sociala medier. Snart var idén om filmade kundcase och QR-koder född.
Även våra annonsörer kan välja att ha en QR-kod som länkar till filmer eller mer information på deras webbplatser
- Gunilla Hellström, marknadskoordinator EMSLösning
På senare år kompletteras många av de skriva artiklarna i Grävscoopet med filmer, som spelas in i samband med intervjuer och fotografering. Filmerna publiceras på EMS sociala medier och integreras i den digitala utgåvan av tidningen, och kan dessutom nås via QR-koder i den trycka pappersvarianten.
Resultat
Innehållet har blivit mer dynamiskt och spridningen har ökat. Som exempel har artiklarna om Patrik Ketti fått stort genomslag. Patrik Ketti blev förlamad från bröstet och nedåt efter en olycka 2011. EMS-återförsäljaren Orsa Maskin specialanpassade då en grävmaskin med en påmonterad lift och ett styrsystem utan pedaler, vilket medförde att Patrik kunde börja arbeta som maskinförare igen – med ordentligt förhöjd livskvalitet som följd.

Kundens ord
”Det är jättekul att jobba med tidningen. Nyttan är framför allt att få berätta historierna om hur våra kunder har löst sina behov och problem med hjälp av smarta maskiner och specialutrustning från oss. Det vi publicerar från tidningen i sociala medier får stor uppmärksamhet. Vi bidrar på så sätt även till att bygga nätverk mellan kunderna som kommenterar och diskuterar innehållet. Filmerna ger ytterligare en dimension, kompletterar artiklarna och signalerar att vi är ett modernt företag.”
- Gunilla Hellström, marknadskoordinator EMS