Vad är egentligen ett varumärke?
Vad behöver jag göra för att mitt varumärke ska bli starkare?
Handlar det bara om pengar – eller finns det andra faktorer som spelar in?
Varumärkesarbete handlar i grunden om att skapa en tydlig identitet för ditt företag och/eller produkten ni säljer, något att kunna hänvisa till och falla tillbaka på. Ett starkt varumärke byggs därför bäst med hjälp av en gedigen varumärkesplattform.
För utan en tydlig plattform riskerar slantarna ditt företag satsar på marknadsföring att … hamna i sjön. (Inte bokstavligt talat, såklart.) Och det vill ju ingen råka ut för!
Men inte nog med det – en varumärkesplattform behöver sällskap av en välunderbyggd strategi; en långsiktig kommunikationsplan med fokus på relevans, igenkänning, upprepning, upprepning, upprepning och relationsbyggande.
Annars blir det inte mycket till utveckling att tala om!
Lita på forskningen – kommunicera smartare
Den allra viktigaste insatsen för framgångsrikt varumärkesbyggande är – tråkigt nog – tålamod. Eller tid, om man så vill. Experterna är eniga: Ett starkt varumärke byggs bäst med hjälp av kreativa koncept och upprepning, under flera års tid.
Lite som när du försöker fånga uppmärksamheten hos en gullig kattunge. Du behöver vara påhittig och visa upp ditt varumärke ofta för att det ska fastna i den lilla kattens hjärna. (Eller ja, egentligen i din målgrupps hjärnor, men du fattar poängen med exemplet!) Här är forskningen rörande överens med experterna: Ju fler gånger din målgrupp exponeras för ditt budskap, desto större chans att det fastnar.
En strategi baserad på upprepning och ihärdighet ger helt enkelt resultat – och kryddat med lite känslor blir cocktailen i regel ännu bättre. Människans minne har nämligen en klar tendens att välja känslor före fakta – ett konstaterande som rimligtvis borde smälla upp dammluckorna och orsaka floder av förslag på kreativ kommunikation som ”känns i hjärtat”.
Men så är inte fallet. I ljuset av detta har LinkedIn B2B Institute istället –?skrämmande nog – visat att endast en av fyra B2B-annonser lyckas väcka känslor hos den tänkta målgruppen. Insikt säger alltså att marknadsföring och kommunikation utan känslor ger klart sämre engagemang – och utan engagemang får vi ingen positiv varumärkeseffekt, ens på sikt.
Inte bra!
Så vad lär vi oss av detta? Jo, ha tålamod och våga stick ut! Tid och känslor är, så att säga, key* för ditt varumärke.
* = Begreppet ”key” är fånig branschlingo, ett onödigt coolt sätt att säga ”avgörande” på.