Sibbhultsverken_1530x480

    Sibbhultsverken

    Det finns många anledningar att göra en tidning. Sibbhultsverken AB valde att göra sin för att möta ett stort framtida rekryteringsbehov.
    – Ett av våra främsta skäl var att uppmärksamma vårt tioårsjubileum och samtidigt profilera hos här i bygden och övriga delar av södra Sverige för att hitta vår framtida arbetskraft, berättar marknad- och försäljningschefen Mille Krznaric.

    Mille hoppas att man med tidningen kan hjälpa till att slå hål på myten om att industrijobb innebär monotont arbete vid en smutsig maskin i en mörk miljö.

    – Sibbhultsverken ligger i framkant vad gäller teknik och idag handlar mycket om automation och programmering. Det kommer bli allt mer sådant i framtiden och det vill vi lyfta. Vi har inte en stor personalomsättning, men i framtiden ser vi dock pensionsavgångar och annat som kräver att vi hittar nytt, friskt blod. Vi tror att framtiden ligger hos de unga! 

    Delat ut tidningen på skolor
    Hittills har tidningen delats ut till de anställda och de leverantörer som var med och finansierade projektet. Man har även sett till att den fått spridning hos potentiella framtida medarbetare.

    – Vi har delat ut en mängd exemplar på bibliotek, gymnasie- och högstadieskolor, ­Arbetsförmedlingen, jobbmässor och så vidare. Den har mottagits väldigt bra och vi har fått mycket feedback kring tidningens upplägg som bara varit positiv. All cred till teamet på Roxx, säger Milenko och berättar att de från Sibbhultsverkens sida satte ihop en projektgrupp med fem personer från olika områden för att arbetet med tidningen skulle fungera smidigt.

    – Vi är väldigt nöjda med vår produkt, den fyller sitt syfte. Vi ser tidningen som en del i vårt rekryteringsarbete som vi nu kommer ta ett helhetsgrepp kring.

    Ingen reklam i inkorgen
    Att välja en tryckt tidning var en självklarhet, menar Mille.

    – Det är skönt att kunna lämna över något ”face to face” när du pratar om bolaget. Vi delade ut tidningen både när vi hade jubileumsfest och när vi hade öppet hus och tidningen fick ett bra genomslag, säger han och fortsätter:

    – Jag och många med mig får enorma mängder reklam i inkorgen. Även om det ­digitala utskicket når många upplever vi det mer som en störning än som nytta. Med tidningen får du till ett överlämnande och även om du skickar det på posten så blir det väl mottaget. Jag brukar passa på att ge två tidningar till personerna jag möter, så behåller de en och lägger den andra på kontoret så att fler läser.

    Resurs 2

    Uppdrag

    Att skapa en tidning som både uppmärksammar företagets jubileum och stärker bilden av Sibbhultsverken som en intressant arbetsgivare.

    Info

    Sibbhultsverken, med en omsättning på ca 600 MSEK, startade 2007 men industri­verksamhet har man drivit i området sedan 1891. Man har gått från glasbruk på 1800-talet till att idag vara ett ledande företag inom bearbetning av aluminium, gjutgods och smide. Kunderna återfinns inom den tunga fordonsindustrin. För omkring fyra år sedan bildade man koncernen Sibbhultsverken Group AB där bl a gjutjärnsgjuteriet Arvika Gjuteri, aluminiumgjuteriet Fundo Components AB, Konga Måleri och utvecklingsbolaget Swedish Powertrain Tech Center AB ingår.

    Mer information på:

    Sibbhultsverken.se