Lattklinkerbetong_1530x480

    Lättklinkerbetong

    Med en nybyggd fabrik och ett stundande 50-årsjubileum var det ett perfekt läge för Lätt­klinkerbetong AB att ta fram en ny kundtidning. Målet med tidningen var att på ett genuint sätt visa hur företaget jobbar, snarare än med vad.
    – Många känner redan till våra produkter, nu ville vi lyfta ­människorna, säger Anders Nihleen, säljare på Lättklinkerbetong.

    – Det är trevligt för oss att dokumentera de milstolpar vi nått i och med den nya fabriken och jubileet. Vi gör en del produktbroschyrer men det är sällan vi berättar om människorna här och om själva företaget, berättar Anders Nihleen och fortsätter:

    – Med den här tidningen ville vi fokusera på hur vi jobbar, inte vad vi jobbar med. Det är människorna som är viktiga och de är anledningen till att man handlar av oss. 

    Nytryckt ex i goodiebag
    I skrivande stund är tidningen fortfarande färsk, men den respons man hunnit få av de anställda har varit positiv.

    – Vi själva tycker den är jättebra! Många av annonsörerna var glada att få synas tillsammans med oss och det är fint att se att de är lika måna om vår relation som vi är. Vad kunderna tycker om tidningen återstår att se. Vi kommer använda den på mässor och i samband med kundbesök för att visa vilka vi är.

    Skapandeprocessen har fungerat bra och Anders framhäver att man lät den ta sin tid.

    – Vi hade inte bråttom utan ville ta oss tid att låta många här tycka till. Det var en bra resa som avslutades med att vi kunde stoppa varsitt nytryckt exemplar i de anställdas goodiebag under invigningen av den nya fabriken.

    ”Ett tydligt värde”
    Att en tryckt tidning på något sätt skulle vara ett omodernt kommunikations­medel håller inte Anders med om.

    – Det är absolut inte omodernt, det har ett tydligt värde! Vi fick båda delarna, med en digital version av vår tidning, men jag anser att man har mer respekt för något du kan hålla i handen jämfört med något digitalt. Många mejl behandlar vi som spam och slänger innan vi läst dem om de inte prickar exakt rätt. När vi nu fått båda delarna kan vi möta folk där de finns.

    Vid 40-årsjubileet gjorde Lättklinkerbetong sin första tidning tillsammans med Roxx. Nu, tio år senare, fick Roxx förnyat förtroende.

    – Vi har bara goda erfarenheter av Roxx. Vi ville ha en bra produkt och Roxx ser till att erbjuda en väl sammansatt projektgrupp från sin sida. Det fungerar!

    lattklinker_logo

    Uppdrag

    Skapa en annonsfinansierad kundtidning med fokus dels på 50-årsjubileumet och dels på den nybyggda fabriken. Målet var att främst visa hur företaget jobbar, snarare än med vad.

    Info

    Lättklinkerbetong tillverkar byggnads­element av betong, ofta med just lättklinker – även kallat Leca – iblandat. ­Företaget levererar färdiga byggnads­element i betong med färdiga ursparingar för fönster- och dörrhål. Ventiler och eldosor gjuts in i väggelementen. Fasaderna är antingen färdiga vid leverans eller kan putsas i önskat utförande på plats. Företaget både säljer, konstruerar, tillverkar och transporterar och monterar betongelementen, allt med egen personal. Mer information på: www.lkb.se