nasx480

    Astrid Lindgrens Näs

    För att möta det stora intresset som finns av att lära mer om Astrid Lindgrens liv och gärning finns kulturcentrumet Astrid Lindgrens Näs, uppbyggt exakt på den plats i Vimmerby där Astrid föddes och växte upp. Roxx har fått förtroendet att göra mycket av kommunikationsmaterialet såsom skyltmaterial, annonser, affischer, foldrar, material till utställningar, interaktiva skärmar, logotypen och mycket mer än så.

    När Astrid Lindgrens Näs invigde Trädgårdarna 2014 moderniserades logotypen, som är en viktig del av varumärket i kommunikationen med allmänheten, media, beslutsfattare med flera. Uppdateringen av logotypen gjorde Roxx, som även gjorde den första logotypen 2007 då Roxx vann uppdraget i konkurrens med många andra byråer.

    Roxx har allt sedan starten utformat formspråket i annonser och i övrigt kommunikationsmaterial. Efterhand har formspråket utvecklats till modernare uttryck.

    Astrid Lindgrens Näs marknadschef Lena Möller känner en trygghet i att vända sig till Roxx och har en nära dialog med formgivaren Caroline Adolfsson.

    – Det material som Roxx gör är viktigt för helheten av varumärket. Det gäller allt från annonser och skyltar till logotypen så att kommunikationen hålls ihop och för att få den röda tråden i varumärket, säger Lena Möller.

    Roxx har utformat i stort sett allt material på Astrid Lindgrens Näs. Det är bland annat en trädgårdsguide med berättande bilder om olika växter till Trädgårdarna vid Astrid Lindgrens Näs, likaså broschyrer och foldrar som är mer som små böcker om Trädgårdarna. Det är material till utställningar, affischer till olika evenemang, biljetter, inbjudningar, vepor och rollups. Det är även nytt material till restaurangen, bland annat menyer och etiketter till kökets egenproducerade produkter, samt profilprodukter till shopen.

    Astrid Lindgrens Näs arbetar mycket med bilder och kollage eftersom man erbjuder så många olika upplevelser på samma plats. Bilderna syftar till att ge en intuitiv känsla av det som är omständligt att beskriva i text.

    – Det handlar mycket om att förmedla känsla och inspiration, Astrid Lindgrens Näs ska man uppleva, säger Lena Möller. I samarbetet med Roxx framhåller hon också närheten till varandra, vilket gör att det är lätt att träffas och att snabbt kunna nå varandra.

    Sedan många år gör Roxx webbavdelning Astrid ­Lindgrens Näs hemsida.

    – Hemsidan är en viktig del för att driva trafik och visa den mångfald som Astrid Lindgrens Näs har i form av utställningen om Astrid Lindgren, barndoms­hemmet, Trädgårdarna, utställningen i Prästgården samt restaurangen.

    Roxx har också utvecklat interaktiva skärmar som finns i utställningslokalen, där besökare kan ta del av information om aktuella utställare med mera.

    – Genom att använda interaktiva skärmar är det lätt att kommunicera och även enkelt att byta ut information. Här ser jag också helheten hos Roxx som en styrka, att de även löser detta åt oss, avslutar Lena Möller.

    Uppdrag

    Roxx har utformat formspråket i annonser och i övrigt kommunikationsmaterial. Producerar skyltmaterial, annonser, affischer, broschyrer, foldrar, material till utställningar och har utvecklat interaktiva skärmar och logotypen m m.

    Info

    Uppgiften för Astrid Lindgrens Näs är att driva och utveckla ett kultur- och kunskapscentrum i Vimmerby, med Astrid Lindgrens gärning som grund. Här finns också en stor trädgårdsanläggning skapad med utgångspunkt från stämningar och tankar från Astrid Lindgrens olika böcker. 

    Mer information på:

    www.astridlindgrensnas.se