abro3 abro2 abro1

    Kombinerad kundtidning och produktkatalog

    Förutom sitt mångfaldigt prisbelönta öl så producerar Åbro Bryggeri även Rekorderlig Cider, vatten och läsk. I sortimentet ingår dessutom vin, sprit och kaffe. För att nå ut till restaurangerna med information om sin breda produktportfölj har man tagit ett annorlunda grepp och kombinerar kundtidning och produktlista i en och samma trycksak – Revir.

    Ola Passmark, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

    Främre delen av Revir innehåller läsvärda artiklar som normalt sett återfinns i en kundtidning.– Vi lyfter fram intressanta kunder som är aktuella av olika skäl och vi presenterar alltid en medarbetare. Det är ett sätt att skapa läsvärde och samtidigt nå ut med information om oss, vilka vi är och vad vi gör, berättar Ola Passmark, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

    – Det stärker vår profil som varumärke och skapar ”snack” i målgruppen.
    Där finns ett vd-ord om företaget, notiser om vad som är aktuellt och när det finns anledning så berättar man om större investeringar som görs. Varje nummer har en artikel om någon av Åbros samarbetspartners bland de stora föreningarna och publikfesterna. Åbro sponsrar till exempel Elitloppet, flera idrottsföreningar på elitnivå, Malmöfestivalen med flera.

    Spegla kvalitet
    Revir är på 44–48 sidor och skickas ut till 9.000 adresser tre gånger per år. Alla restauranger med alkoholtillstånd i Sverige får den. Formatet skiljer sig från ett vanligt A4, har ett tjockare omslag, obestruket papper och sticker ut i mängden.
    – Vi ville göra en tidning som speglar den höga kvalitet som våra produkter står för, förklarar Ola.
    Åbro samarbetar med ett flertal olika reklamproducenter, varav Roxx är en.
    – Vår grundfilosofi är att varje varumärke har sin byrå och att byrån ska verka på den marknad som vi bearbetar. Därför samarbetar vi med exempelvis en engelsk byrå för den brittiska marknaden. När det gäller samarbetet med Roxx så är det specialister på kundtidningar och därför väl lämpade att producera Revir åt oss.
    Roxx har också producerat en broschyr om Åbros historia (1856–2012) i samma format som Revir.
    – Den ska vi använda i kontakten med samarbetspartners och besökare. Hela vår anläggning är byggd för besök och vi tar emot grupper av turister, företag, föreningar med flera på guidade visningar med öl- och whiskeyprovningar.
    – Även om vi är ett modernt bryggeri som investerar i modern teknik och produktutveckling, så är vår historia som familjebryggeri i Vimmerby mycket viktig förr oss.
    Ola berömmer Roxx projektgrupp som visar ett stort engagemang.
    – Vi har ett enkelt och bra samarbete och förstår varandra väl.

    abro-logo

    Roxx uppdrag

    Åbro Revir
    Roxx uppdrag är att producera en kombinerad kundtidning och produktkatalog i en och samma trycksak.

    Format: 190x250 mm
    Sidor: 44–48 sidor, redaktionellt och produktkatalog.
    Upplaga: 9 000 ex
    Distribution: 3 gånger/år samt nyttjas vid mässor. Används som säljredskap av alla Åbros säljare. Revir går att läsa på Åbros hemsida. Papper och tryckeffekter: Tryckt på obestruket papper med stansat hörn.

    Om Åbro Bryggeri

    Åbro Bryggeri ligger i småländska Vimmerby, precis vid foten av en rullstensås med ständig tillgång till friskt och klart källvatten. Bryggeriet grundades 1856 av löjtnanten Per W Luthander. 1898 köpte bryggmästaren Axel Herman Johansson bryggeriet och det är än idag i familjens ägo.