TUI_1530x480

    TUI

    Att skapa ett magasin med härlig och trovärdig tidningskänsla som inspirerar och gör läsaren sugen på att resa mer. Det är syftet med samarbetet mellan Roxx och TUI.

    I den digitala utvecklingens spår har köpbeteendet ändrats i resebranschen. Idag bokas de allra flesta resor via internet och den traditionella faktakatalogen har spelat ut sin roll.

    – Vi har successivt gått från katalog via en hybrid med inspirationsartiklar till dagens TUI Travel, ett magasin med ren inspiration och tips, med hänvisning till webben för fakta om resmålen, hotellen etc., berättar Tina Rudén, Production manager, Marketing på TUI.

    TUI har en egen in house-avdelning för marknads­föring men valde ändå att anlita Roxx för produktionen av TUI Travel.

    – Vi ville samarbeta med en redaktion som kunde tillföra nya idéer och infallsvinklar kring innehåll och tidningsproduktion, men det var också viktigt med en partner som kunde bistå med annonsförsäljning. Magasinet är delvis annonsfinansierat för att förstärka tidningskänslan och för att få en viss kostnadstäckning, förklarar Tina Rudén.

    TUI Travel trycks i närmare en kvarts miljon exemplar på svenska, danska, finska och norska, varav cirka 100 ­000­ exemplar distribueras med post till lojala kunder i de fyra länderna. Resterande upplaga läggs i stolsfickorna på TUI:s egna flygplan, finns i ställ hos återförsäljare samt delas ut vid resemässor.

    – Flyget är en naturlig och optimal plats där ­kunderna har tid att läsa. Vi vill skapa sug, öka reslusten och få kunderna att boka sin nästa drömresa. Magasinet har blivit mycket väl mottaget såväl internt som av kunderna. Vi har fått många positiva reaktioner och vi är jättenöjda.

    Artiklarna i magasinet återfinns även på TUI:s inspirationssida på webben.

    – Det ökar livslängden på artiklarna och vi når en ännu större målgrupp när vi kan dela dem i flera medier. På så sätt ingår magasinet också som en värdefull del i den digitala marknadsföring och helheten.

    Arbetsgruppens utmaningar är att ta hänsyn till att TUI:s utbud kan skilja sig åt i de fyra länderna och att annonserna måste passa in i respektive land. Tina erkänner att hon hade vissa farhågor när hon hörde att det var ett mindre team från lilla Vimmerby som skulle ansvara för arbetet, men hon tycker samarbetet fungerar utmärkt:

    – Vi är ömsesidigt prestigelösa i diskussionerna. Formgivarna har ett nära samarbete med vår in house-byrå och de är väldigt flexibla. Skribenterna har ett tonläge som passar in i vår kommunikation och de gör blandade artiklar som känns trovärdiga att läsa. Det är roligt att göra magasinet, vi får fin uppskattning och jag är enbart nöjd med att vi valde Roxx som samarbetspartner.

    tui_logo

    Uppdrag

    Ett delvis annonsfinansierat inspirationsmagasin som distribueras till lojala kunder och placeras i flygstolarnas fickor på TUIs egna flygplan. Magasinet ska ha en trovärdig tidningskänsla som inspirerar och gör ­läsaren sugen på att resa mer.

    Info

    TUI Nordic består av researrangörerna TUI i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly 

    Har cirka 1 600 anställda  

    Har en marknadsandel på 20 % på den nordiska resemarknaden 

    Ingår sedan år 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group

    Erbjuder resor från över 44 flygplatser i Norden

    Flygbolaget TUIfly har 9 flygmaskiner

    Har över 1,5 miljoner kunder årligen 

    Har årligen över 80 miljoner besök på sajterna tui.se, tui.dk, tui.no och finmatkat.fi

    75 % av all försäljning sker online

    Mer information på: www.tui.se